När ditt lager når en viss storlek är det naturligt att börja tänka på automatisering. Conveyorbanor är en bra halvautomationslösning för lagren i mellanskiktet.
Ett års arbete är mycket pengar. Ändå anställer många företag fler och fler lagerarbetare för att hålla jämna steg med varuflödet snarare än att effektivisera lagerprocessen genom automatisering. Har du nått en punkt där du inser att manuella processer har blivit en dyr flaskhals är det kanske dags att överväga conveyorbanor.
Hur effektiviserar conveyorbanor lagret?
Enligt Georgia Tech står plockning för 63 procent av driftskostnaden på ett typiskt lager. Det är inte så konstigt när du ser framför dig hur mycket tid som spenderas av lagerpersonalen som går eller kör över långa sträckor för att hämta varorna. En bra dag kan manuell plockning ge 100 orderrader per timme. Du kan säkert öka det genom att anställa fler medarbetare men det kostar mer pengar än det är värt.
Conveyorbanor fungerar genom en så kallad gods-till-person-princip, vilket är exakt vad det låter som: Varorna kommer till personen istället för att personen går och hämtar dem. Du kan fortfarande göra plockningen manuellt, men förflyttningen av paketet från plockaren till packaren automatiseras. Du skär ner avservärt på transporttiden.
Med det här sättet kan du ta emot fler orderrader per timme – upp till 600 procent mer – utan att anställa mer personal.
Conveyorbanor eller ett helautomatiserat system?
När vi pratar om conveyorbanor som en halvautomatiserad lagerlösning, betyder inte det att det bara är för mellanstora aktörer. Conveyorbanor är som regel också en del av stora helautomatiserade shuttlelösninga, men då bara en del av lösningen. När vi i denna artikel pratar om conveyorbanor, handlar det om att installera dem «ensamma», utan att de ingår i ett mycket större robotsystem.
Ska vi göra ett grovt överslag, kan vi säga att om du har över 5000 orderrader om dagen är conveyorbanor en väldigt bra lösning. Har du 10 000 orderrader eller mer, kan det löna sig att titta på en helautomatiserad lösning. Här bör du också överväga hur du planerar att bygga verksamheten de närmaste åren. Om du behöver upp till 10 000 orderrader per dag inom några år är det viktigt att välja en lösning som går att utöka och som inte behöver rivas ner för att börja om när lagret ska effektiviseras ytterligare.
Hur ser en typisk conveyor-lösning ut?
Om det hela känns abstrakt, kan vi skapa ett konkret exempel på ett lager med conveyorbanor.
Här har du plockare som står i varsin zon, med «flow racks» redo att släppa ner varorna på conveyorbanan. Ett flowrack är ett hyllställage med rullar som lutar neråt mot plockaren, så att tyngdpunkten automatiskt flyttar ner nästa vara i ställaget, redo att plockas. Här vill du ha de ofta valda A -artiklarna. I änden kan du se lagerautomaterna, där B- och C-artiklar kan hämtas ut. Det är inte heller ovanligt att man sätter upp några vanliga pallställ, där man manuellt kan hämta ut extra varor.
Därefter flyttas varorna via conveyorbanan till packstationen och vidare till en automatisk sortering.
Eftersom plockningen går så otroligt snabbt med ett bra conveyorsystem, är det viktigt att komma ihåg hur begränsad du är av hur snabbt packarna jobbar. På det faktiska lagret som illustrationen visar, har de satt en plockare att ta hand om två zoner samtidigt. Även om det minskar effektiviteten något så håller man samma tackt som packarna. Det är ingen fördel att ha en plockare per zon.
Är conveyorbanor rätt för mitt lager?
Conveyorbanor är en investering som kostar flera miljoner svenska kronor, så du måste vara säker på det ger dig en bra ROI. Samtidigt är det dyrt att anställa lagerpersonal, och genom att välja en leasinglösning där du gör avbetalningar kan conveyorbanor snabbt betala sig och du slipper betala för extra plockare.
Om du känner att conveyorbanor potentiellt skulle kunna vara något för ditt lager, ta gärna kontakt med oss för ett förutsättningslöst möte. SSI SCHÄFER är en helhetsleverantör, vi har stor kunskap om vilka lösningar som är möjliga, och om conveyorbanor är något för dig.