SSI Logistik Blogg

Dubblade kapaciteten hos Däckcenter Ystad - SSI Schäfer

Skriven av Malin Ågren | 2023-jan-13 11:46:32

 

Genom att använda en däckställs-lösning från SSI SCHÄFER kan Däckcenter Ystad få in två till tre gånger så många hjul i sitt däckhotell jämfört med tidigare. Det säger Patrik Sjöstrand delägare och platschef på Däckcenter.

För sex år sedan tog Patrik Sjöstrand över Däckcenter Ystad tillsammans med sin kompanjon Anders Svensson. Sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Förra året byggde Däckcenter ut kapaciteten i sitt däckhotell och redan nu börjar de båda kompanjonerna tänka på nästa etapp. 

Däckcenter har ökat kapaciteten i sin 1 400 kvm stora lagerbyggnad genom att ersätta traditionella pallställ med SSI SCHÄFERS systemlösning med grenställ för liggande hjulförvaring. Den nya lösningen gör det möjligt att få plats med hjul till två till tre gånger fler bilar än tidigare i samma utrymme som tidigare.

– Antalet kunder i däckhotellet har ökat kraftigt sedan vi tog över för sex år sedan. Då lagrade vi hjul till 900 bilar, idag har vi hjul till 1 500 bilar och har tomma platser för ytterligare kanske 200 bilar, säger Patrik Sjöstrand. Fortfarande finns pallställ av den gamla typen kvar. Genom att byta ut dem blir det möjligt att bygga ut däckhotellet med platser för ytterligare omkring 500 bilar.

 

Däckcenter Ystad vänder sig till både privatkunder och företagskunder. I första hand hanterar man däck och hjul för personbilar och lätta lastbilar. Men däck till tunga lastbilar finns också på däckhotellet.

Vid traditionell hantering i däckhotell används pallar och pallställ. Fyra hjul lastas på varje pall och den lyfts sedan till sin plats i pallstället med en vanlig staplingstruck. Däckcenter hade tidigare pallställ med tre nivåer i lagerbyggnaden med en fri takhöjd på 6,5 meter. Men genom att ersätta med SSI SCHÄFERS grenställ för liggande hjul går det idag att lagra på fem nivåer i samma lagerbyggnad. Dessutom sparar man plats i sidled genom att pallarna har tagits bort. 

Flera leverantörer tillfrågades när Däckcenter skulle uppgradera sitt däckhotell för drygt ett år sedan. Flera kunde visa upp lösningar som påminde om varandra. Men valet föll på SSI SCHÄFER:

– De var bäst på att räkna. SSI SCHÄFERS representant kunde få in 100 platser fler än närmaste konkurrenten. Dessutom till samma pris. Så det var inte så svårt att välja. Vårt samarbete har fungerat väldigt väl under hela tiden, säger Patrik Sjöstrand.

Även trucken som används för in- och utlagring av staplarna med hjul kommer från SSI SCHÄFER. Den är specialanpassad för den här typen av hantering. Det är en viktig komponent i systemet och måste helt enkelt fungera understryker Patrik Sjöstrand. Därför har Däckcenter sett till att ha ett serviceavtal för trucken. Mycket talar också för att Däckcenter kommer att skaffa ytterligare en truck av samma typ när man byter ut de kvarvarande äldre pallställen. Den kommer att behövas för att hinna med alla kunder.

 

Patrik Sjöstrand förklarar att ett däckserviceföretag står på flera ben. Det är service, underhåll samt byte av hjul, det är nyförsäljning och så är det själva däckhotellet med förvaring av vinter- och sommardäck. Däckhotellet har en viktig roll hos Däckcenter Ystad, eftersom nästan alla som använder däckhotellet också kommer att använda sig av företagets övriga tjänster.

Efter över 20 års erfarenhet av däck tog Patrik Sjöstrand steget att säga upp sig och börja driva en egen däckfirma. Men vad krävs för att lyckas i den här branschen?

– Först och främst behövs ett brinnande intresse för däck och det har jag alltid haft, säger den tidigare motocrossföraren Patrik Sjöstrand.

– Men för framgång så krävs ett bra affärsläge och så får man inte vara rädd för att arbeta hur mycket som helst. Naturligtvis är det också viktigt att välja rätt samarbetspartners, säger han.