SSI Logistik Blogg

Tre smarta åtgärder som Sveriges lager kan göra för att hantera Corona krisen

Skriven av Lotta Ekselius | 2020-apr-14 11:46:24

Trots katastroftider så är det fortfarande möjligt att hitta ljusglimtar. Här är det smartaste du kan göra för att tackla utmaningarna i den här ovanliga situationen.

Vi i Sverige har inte drabbats så hårt av restriktioner som exv. Norge och Danmark, till någons lättnad och någon annans oro. Likväl får nedstängningar och smittorisk konsekvenser för många företag, inklusive ökat tryck på lagren. Läkemedelsindustrin och e-handelsföretagen har varit tvungna att öka sin kapacitet de senaste veckorna. Det är inte så konstigt när många drar sig för att gå ut och handla och hellre beställer varor på nätet.

Som en av Sveriges största leverantörer av logistiksystem är SSI SCHÄFER i kontakt med många aktörer och vi kan rapportera direkt från frontlinjen om hur man väljer att hantera trycket. På flera lager har man hittat smarta lösningar.

 

1. De tar in lagerarbetare utifrån

Vi har en stor kund i Danmark som är ett bra exempel som använder sig av kreativa lösningar. Medan de fysiska butikerna stänger och mängder av medarbetare blir överflödiga går e-handeln bättre än någonsin. Nu när distributionsansvaret läggs på produktionssajten, ökar arbetskapaciteten och många av de butiksanställda har erbjudits arbete på lagret medan krisen pågår.

En annan kund hos SSI SCHÄFER i Sverige som bedriver e-handel har gjort något liknande, där har man erbjudit personer i närområdet som blivit permitterade och varslade från sina vanliga jobb att jobba på deras lager. På det viset har man möjlighet att jobba extra och få hjälp med sin ekonomi samtidigt som lagret håller i gång varuflödet och klarar av sina ökade leveranser. En Win - Win situation!

Lyckligtvis är de bästa automationssystemen väldigt användarvänliga och de vanligaste funktionerna tar inte mer än 30 - 60 minuter att lära sig.

 

2. De tillhandahåller teknisk utbildning för fler anställda

SSI SCHÄFERS kunder har i regel teknik och system som klarar minst fem års kapacitetsutveckling. Därför är det möjligt för de flesta att klara av det ökade trycket. Ändå finns det en uppenbar risk som kan uppstå. Vad händer om teknikerna känner sig sjuka och måste stanna hemma?

Av den anledningen har vi pratat med många av våra kunder och rekommenderat dem att utbilda fler internt. Som vi tidigare nämnt så tar inte de dagliga uppgifterna så lång tid att lära sig och förmodligen finns det redan massor med kunskap hos dem som redan får lön. På det här sättet finns det alltid reserver om någon tekniker blir sjuk.

Detta innebär också att när situationen återgår till det normala kommer teknikerna ha mer tid att ta sig an övergripnade uppgifter, så som att förbättra rutiner och system medan de nyutbildade kan ta hand om den dagliga driften. I slutändan kan det leda till att du har en bättre optimerad personal och ett effektivare lager.

 

3. De utnyttjar driftstoppet för andra arbetsuppgifter

Vad sägs om de lager som inte upplever ökat tryck utan som istället sitter med för mycket kapacitet? I stället för att säga upp personal kan man ta chansen att utföra uppgifter som i slutänden ändå skulle kosta dem pengar och tid.

Inventering, underhåll av truckar och lagerinredning, säkerhetsutbildning och rensning i de digitala systemen brukar vanligtvis leda till driftstopp eller övertidsersättning. Om man plötsligt har brist på dagliga arbetsuppgifter är detta något som personalen bör arbeta med istället.

Genom att jobba undan dessa uppgifter kan du sedan komma tillbaka till det normala med ett mer effektivt lager, utan att använda extra tid på att få igång driften av lagret igen. Se vilka möjligheter ett driftstopp kan ge dig och utnyttja tiden att ta tag i dem.